Doel van onze motorreis

De cols van de Tour de France: de geschiedenis

Zonder bergen geen Tour. Reeds de allereerste editie van de Ronde van Frankrijk in 1903 bevatte een heuse col: de Col de la République (1161m). Twee jaar later deed de wedstrijd voor het eerst de Vogezen aan, in 1910 volgden de Pyreneeën en de zomer daarna waren de Alpen aan de beurt. Toch duurde het nog tot 1933 voor er een officieel bergklassement kwam. 

De eerste winnaar van deze bergprijs was Vicente Trueba, ‘De Vlo van Torrelavega’. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog werden onder andere Vietto, Gino Bartali en Félicien Vervaecke bergkoning. Nadien wonnen ook renners als Fausto Coppi, Charly Gaul en Julio Jiménez het nevenklassement. Federico Bahamontes deed dat tussen 1954 en 1964 liefst zesmaal en daarmee was de Adelaar van Toledo jarenlang alleen recordhouder. 

Lucien Van Impe mocht deze bollentrui talloze keren ophalen. Hij kwam in 1983 op gelijke hoogte met Bahamontes, met zes overwinningen. Van Impe en Bahamontes stonden lange tijd bovenaan het lijstje veelwinnaars, tot Richard Virenque in de jaren negentig en in de jaren na de eeuwwisseling de bolletjestrui zeven keer mee naar huis nam. Sindsdien werden alleen Michael Rasmussen en de Rafał Majka en Tadej Pogačar nieuwe meervoudige winnaars.

De motorreis

Deze tocht gaat een hele reeks mythische bergen aandoen. We kennen allemaal klinkende namen als de Col d’Izoard, Lautaret, Galibier, Col de l’Iseran, Alpe d’Huez, enz. We herinneren ons nog de fantastische overwinning van Wout Van Aert op de Ventoux in 2021. Daar gaan we naartoe: we doen in totaal meer dan 40 cols aan op deze trip. De  Col de L’Iseran met zijn 2.770 m wordt -letterlijk- het hoogtepunt.  Kijk naar het overzicht van de reisdagen om de opsomming van alle cols te zien.

De reis vertrekt vanuit Nice. We rijden door de Alpen en de Elzas helemaal naar huis. In totaal zullen we zowat 2.700 km afleggen op 8 dagen. Er zal weinig of geen mogelijkheid zijn om routes in te korten. Iedereen moet bijna elke dag voor de volle afstand gaan, meestal meer dan 300 km. Deze motorreis is dus niet voor doetjes

Daar staat tegenover dat we een hele hoop weergaloze passen en cols aandoen (om van de rondrit in de Verdon nog niet te spreken). We rijden door een prachtig kleurrijk gebied vol groene bossen, felblauwe meren en andere indrukwekkende landschappen. Bochtenwerk gegarandeerd!

De data

Van 2 juni tot en met 9 juni 2023

Inschrijving

Wees zeker van je plaats en schrijf meteen in via onderstaande inschrijvingslink. Door de betaling van het voorschot van € 400 is je plaats gegarandeerd.
Opgelet: je inschrijving is bindend. Indien je nadien je inschrijving annuleert vallen de mogelijke kosten ten laste van jou. Indien je reeds over een annulatieverzekering beschikt, of deze specifiek voor deze reis afsluit, gelieve dan steeds de voorwaarden van deze verzekering goed na te kijken.

Je kan slechts voor één persoon tegelijk inschrijven.
Indien je samen reist met een partner dien je elk afzonderlijk in te schrijven, je kan tijdens je inschrijving al wel de naam van je partner invullen in het daarvoor voorziene vak tijdens de inschrijving zodat we hiermee zeker rekening kunnen houden bij de kamerindeling.

De prijs

  • Piloot Tweepersoonskamer: € 1.389
  • Passagier (tweepersoonskamer): € 1.209
  • Piloot Eenpersoonskamer:  prijs piloot tweepersoonskamer + € 420

Inbegrepen

  • Elke dag minimum 1000 bochten.
  • Transport motor (Herzele naar Nice).
  • Vlucht + transfer naar losplaats van de moto’s.
  • Kamer op basis van halfpension.
  • Een leuke GPS-route die we voor elke dag voorzien. Daar waar mogelijk worden alternatieve routes aangeboden.
  • GPS-assistentie.
  • Vrijheid en avontuur.
  • Fuel protection voor de vlucht.

Niet inbegrepen

Indien de prijzen fel doorstijgen is er een mogelijkheid dat er voor het transport van de vrachtwagen nog een bijkomende brandstoftoeslag zal aangerekend worden.

  • Toegangsgelden voor bezienswaardigheden.
  • Brandstof motor.
  • Parkinggelden die hotelier vraagt voor bewaking motor.
  • Maaltijden en dranken die niet inbegrepen zijn in de half pension formule of die buiten het hotel aangekocht worden.
  • Alle persoonlijke uitgaven.
  • Annulatie- en bijstandsverzekering persoon/voertuig

De reisorganisator is Reizen De Lathauwer, Gentsesteenweg 41, 9300 Aalst (aangesloten bij de VVR en verzekerd tegen financieel onvermogen door AMLIN).

Indien de prijzen fel doorstijgen is er een mogelijkheid dat er voor het transport van de vrachtwagen nog een bijkomende brandstoftoeslag zal aangerekend worden.

Verzekering

Een goede verzekering is geen overbodige luxe.

Naast een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering, die we allemaal hebben, raden wij zeker ook aan om minimaal een bijstandsverzekering af te sluiten, zowel voor persoon als voor voertuig.7

Heb je reeds dergelijke verzekering? Prima.
Zoniet kan je deze via Reizen De  Lathauwer afsluiten bij VAB (aan te geven bij inschrijving).

  • Annulatieverzekering: 5,75% van de totale reissom (minimum van 25 euro per polis)
  • Reisbijstand + bagage (max waarde 1250 euro per persoon):
    • Geografisch Europa: 3,75 euro per persoon per dag (inclusief dag van vertrek en aankomst in België) – minimum van 25 euro per persoon
    • Wereldwijd: 6,75 euro per persoon per dag (inclusief dag van vertrek en aankomst in België) – minimum van 25 euro per persoon
  • Combinatie van annulatie, reisbijstand en bagage: 7,75% van de totale reissom – minimum 40 euro per persoon
  • Bijstand voertuig Europa (niet geldig in België): Enkel mogelijk in combinatie met reisbijstand + bagage of de combinatieverzekering: supplement van 4,25 euro per voertuig per dag (inclusief dag van vertrek en aankomst in België) – – minimum van 25 euro per voertuig
Algemene voorwaarden verzekering

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN CLUBMOT REIZEN – REIZEN DE LATHAUWER

Gaat de reis zeker door?

Annulatie ten gevolge van onvoldoende inschrijvingen

Om deze reis te kunnen laten doorgaan dienen er minimum 25 piloten ingeschreven te zijn.
Indien Clubmot annuleert omwille van onvoldoende inschrijvingen zijn hier geen annulatiekosten aan verbonden voor jouw als klant.

Ritten

We voorzien voor elke dag een rit. Uiteraard staat het je vrij om deze al dan niet te rijden en eventueel een eigen alternatief te voorzien. 

Dag 1

dag10portugal

Vlucht van Brussel naar Nice. Transfer met de bus van de luchthaven naar het depot van de autocar maatschappij in Le Broc, een goede 20 km verderop.

Daar gaat de rit van start in westelijke richting. De kloof Gorges du Verdon in Frankrijk wordt wel vergeleken met de Grand Canyon in de USA. Zelfs op sommige landkaarten wordt de Gorges du Verdon niet meer genoemd maar heeft de kloof de naam Grand Canyon du Verdon gekregen. We rijden via Castellane. Een must is blijkbaar het Point Sublime, een bekend uitkijkpunt met uitzicht over de rivier in de kloof.

Aan beide kanten van de Gorges du Verdon is het mogelijk om langs de kloof te rijden. Wij volgen de Noordkant van de kloof, de populaire Route des Crêtes, een prachtige route die zich een weg kronkelt langs de kloof. Onderweg vind je talloze mooie uitzichtpunten. 

Dit is het profiel van de rit:

  • Col des toutes Aures (1124 m)
  • Pas de l’Aubac (1282 m)
  • Col d’Ayens (1031 m)

We logeren in

Villa Castellane 

Avenue des Thermes

04800 Gréoux-les-Bains

Dag 2

Vanuit Villa Castellane gaat het naar het Westen, naar de Vaucluse. De Ventoux, is het dak van de Provence. Hij lijkt wel een grote, kale puist in het landschap. Je ziet hem al liggen van ver en het is een feest om naar boven te rijden.

Dit is het profiel van de rit:

  • Col de Notre dame des Abeilles (996 m)
  • Col de la Madeleine (448 m)
  • Mont Ventoux (1909 m)
  • Col de Macuègne (1068 m)
  • Col des Fillys (1322 m)
  • Col de Charamel (1241 m)
  • Col de Pontis (1301 m)

We logeren in

Hôtel La Robéyère

11 Av. Justin Gras, 

05200 Embrun

Dag 3

Deze dag maken we een rondrit. Dat betekent dat we twee keer slapen in hetzelfde hotel. Wie dat wil, kan dus in het hotel blijven en hoeft helemaal niet mee te rijden. Dit is wat je dan mist:

Deze route door de Drôme, de Haute Alpes en de Alpes Haute Provence heeft letterlijk en figuurlijk een paar hoogtepunten, namelijk de Col de la Cayolle, de Col de Vars en Col de la Bonette. De laatste is ook nog eens bijna de hoogst berijdbare pas over asfalt van Europa.

In Savine le lac rijden we langs een prachtig stuwmeer wat we dwars oversteken via een lange brug.

Dit is het profiel van de rit:

  • Col de la Cayolle (2327 m)
  • Col de la Bonette (2715 m)
  • Col de Vars (2108 m)

We logeren dus opnieuw in:

Hôtel La Robéyère

11 Av. Justin Gras, 

05200 Embrun

Dag 4

We rijden door de Hautes Alpes naar het department van de Savoie. We rijden bijna recht naar het Noorden, en komen zelfs een stukje in Italië.

De Izoard bereikt een hoogte van 2360 meter en biedt daarom een panorama dat een top waardig is. Hij maakt deel uit van de wielermythen naast de Galibier of de Lautaret. Vaak gebruikt door het peloton van de Tour de France, is het een naam die zeer tot de collectieve verbeelding spreekt.  De Col de l’Izoard is ook beroemd om het verlaten landschap van de Casse Déserte, de meest legendarische passage van deze grote pas.

We rijden ook over de Col de l’Iseran, een klim van epische proporties. Met zijn piek op 2770 meter hoogte is het niet de hoogste geasfalteerde weg van de Europa, maar wel de hoogste doorlopende pas. De Col de L’Iseran is met zijn 2770 m ook het hoogtepunt van deze reis. Letterlijk dan.

Dit is het profiel van de rit:

  • Col d’Ange Gardien (1347 m)
  • Col de la Platrière (2212 m)
  • Col d’Izoard (2360 m)
  • Mont Cenis (2085 m)
  • Col de l’Iseran (2770 m)

Deze rit eindigt in hotel: 

La Tourmaline

175, route de la Fortune

73210 Aime

Dag 5

De rit van vandaag is opnieuw een rondrit en wordt een zware dobber. Veel mogelijkheden om de route in te korten zijn er immers niet. De opeenvolging van mythische cols is nochtans niet te missen.

De Croix de Fer, Alpe d’Huez, Madeleine, Glandon, het zijn er teveel om op te noemen.

De Col du Galibier is ongetwijfeld een van de mooiste Alpenpassen en is een van de hoogste van Europa, hij biedt ook een prachtig uitzicht op het Ecrins-gebergte. De weg door de pas hoort bij de prachtige Route des Grandes Alpes.

Dit is het profiel van deze rit:

  • Col de la Madeleine (1993 m)
  • Col du Mollard (1638 m)
  • Col de la Croix-de-Fer (2067 m)
  • Col du Glandon (1924 m)
  • L’Alpe d’Huez (1860 m)
  • Col de Sarenne (1999 m)
  • Col du Lautaret (2058 m)
  • Col du Galibier (2642 m)
  • Col de la Madeleine (1993 m)

Misschien -héél misschien- kunnen de echte enthousiastelingen  op deze dag een speciale rit rijden. Er loopt namelijk een weg vanuit Orelle naar Val Thorens die op de website van dangerousroads beschreven wordt als volgt: “Col de la Montée du Fond is a brutally tough road in France”. Het gaat over een onverharde weg van 28 km, met stijgingspercentages tot 50%! De top ligt op 2977 m, en is dus het echte hoogtepunt voor wie deze route rijdt. Opgelet: deze weg, die eigenlijk een serviceweg is voor de skiliften, is normaal gezien enkel in juli en augustus open. Als we geluk hebben kunnen we toch een poging wagen.

Wie alvast een kijkje wil nemen, kan hier een voorproefje krijgen:

Deze rit eindigt in hotel: 

La Tourmaline

175, route de la Fortune

73210 Aime

Dag 6

Deze rit brengt ons van de Haute Savoie via de Ain naar de Jura. We maken een omweg rond Genève.

We doen de Cormet de Roselend aan. De pas is genoemd naar het voormalige dorpje Roselend, wat in 1960 is opgeofferd om plaats te maken voor het stuwmeer. Het kerkje uit het dorp is destijds afgebroken en als herinnering herbouwd aan de oever van het stuwmeer. De bergpas kent veel haarspeldbochten en levert daardoor voor wielrenners gevaar op tijdens de afdaling. Zo miste Johan Bruyneel in 1996 een bocht en belandde in een ravijn, waar hij snel weer uitklom en zijn weg vervolgde. In de Ronde van Frankrijk van 2007 gingen Michael Rogers en David Arroyo tijdens de afdaling van de Cormet de Roselend onderuit. David Arroyo belandde in het ravijn, maar zijn val werd gebroken door struiken. Hij klom er snel uit en vervolgde de rit. Ook Michael Rogers zette de rit voort, maar gaf enkele kilometers verder alsnog op.

We zullen ook een alternatieve route voorzien langs het meer van Annecy, voor wie het even rustig aan wil doen. Het meer van Annecy is het tweede meer van gletsjeroorsprong in Frankrijk na dat van Bourget , heel dichtbij, en met uitzondering van het Franse deel van het Meer van Genève . Het meer is gevormd door het geleidelijk smelten van de grote alpengletsjers.

Zo ziet het profiel van deze rit er uit:

  • Cormet de Roselend (1967 m)
  • Col de Saisies (1657 m)
  • Col des Aravis (1487 m)
  • Col de la Colombière (1613 m)
  • Col de Menthières (1127 m)

Dag 7

Dit wordt een verbindingsrit. We rijden weg uit de Alpen, recht naar de Elzas. Een lang traject zonder bergen, over nationale en departementale wegen. We hebben immers nog een toetje op het menu staan: de Route des Crêtes in de Elzas.

De eerste col die we oprijden is de Planche des Belles Filles. Wie tijd heeft kan naar de Super Planche des Belles Filles rijden. Dat is het laatste stuk van de beklimming, enkele honderden meters over een onverharde weg.

Kort daarop volgen nog andere bekende beklimmingen die we kennen van de Route des Crêtes  ofwel de ‘bergkamroute’. Dit is een weg in de Vogezen, die in de richting noord-zuid alle hoogten van het massief van de Vogezen met elkaar verbindt. De weg is in 1914 door het Franse leger aangelegd op de westelijke zijde van een bergrug in de Vogezen die de grens vormt tussen Elzas en Lotharingen. In de periode 1871–1918 was de bergrug de grens tussen Frankrijk en Duitsland. De weg diende voor de bevoorrading van Franse troepen tijdens de Eerste Wereldoorlog. 

Dit is het profiel van deze rit:

  • La Planche des Belles Filles (1148 m)
  • Le Ballon d’Alsace (1247 m)
  • Col du Hundsruck (747 m)
  • Grand Ballon (1424 m)
  • Col du Moorfeld (1197 m)
  • Le Markstein (1186 m)
  • Col de la Schlucht (1139 m)

Dag 8 – Terugkeer

Dit is de laatste dag. We rijden in één ruk naar huis. De route leidt naar Brussel terwijl we nog een allerlaatste col meepikken, de Col du Bonhomme, en nog een stuk van de Route des Crêtes rijden. Vanaf Sainte Marie aux Mines is het ieder voor zich: je kiest de “Home” knop op je GPS, en je rijdt recht naar huis. Dat is toch nog meer dan 400 km. Zeker op tijd vertrekken is dus de boodschap.

Zoals je ziet gaat het van km 50 steeds verder naar beneden en moeten we enkel in de Ardennen nog wat klimmen. We zullen daar allicht over de hoofdwegen met bekwame spoed komaf mee maken.

Enkel de Col du Bonhomme met zijn 949 m  staat nog op het programma.

Inschrijven

Je kan slechts voor één persoon tegelijk inschrijven.
Indien je samen reist met een partner dien je elk afzonderlijk in te schrijven, je kan tijdens je inschrijving al wel de naam van je partner invullen in het daarvoor voorziene vak tijdens de inschrijving zodat we hiermee zeker rekening kunnen houden bij de kamerindeling.

Cols Du Tour De France 2023 Piloot EENpersoonskamer

400,00Lees meer

Resterende plaatsen: 0

Cols Du Tour De France 2023 Piloot TWEEpersoonskamer

400,00Lees meer

Resterende plaatsen: 0

Cols Du Tour De France 2023 Passagier

400,00Lees meer

Resterende plaatsen: 0