Doel van onze motorreis
Door de resem sterke verhalen over editie 1.0 en de vraag om eens echte cols met een grote ”C” te bedwingen programmeren we voor 2019 Alpenstaten 2.0. Liechtenstein laten we ditmaal links liggen maar aan hoogtemeters en bochten zeker geen gebrek. Motorrijden schrijven we hier met een grote “M”, ‘s avonds op adem komen doen we in 3 – en 4 sterren hotels.
De motorreis
In zeven landen waar zich alpentoppen bevinden gaan we op zoek naar bekende en minder bekende cols. Bochten in alle vormen zullen er voldoende aanwezig zijn.
Wat de ritten betreft, bieden we meestal de keuze aan tussen minder lange +/-250 à 320 km en voor het stevige werk 350 à 380 km. Maar zoals steeds kan ieder zelf beslissen hoe het volgende hotel bereikt wordt.
We vliegen vanuit Zaventem met Brussels-Airlines naar Venetië waar de motoren op ons wachten voor een uitdagend avontuur door Italië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Monaco. De terugvlucht vertrekt vanuit Nice weer naar Zaventem.
De data
Van vrijdag 13 september 2019 tot en met zaterdag 21 september 2019.
Inschrijving
De prijs
Alpenstaten 2.0 : Piloot éénpersoonskamer €2159
Alpenstaten 2.0 : Piloot tweepersoonskamer €1879
Alpenstaten 2.0 : Passagier €1559
Inbegrepen
- Transport van je motor van Gent naar Venetië en vanuit Nice terug naar Gent.
- Vluchten Brussel – Venetië en Nice – Brussel.
- Overnachting in half pension (ontbijt / avondmaal).
- Gratis parking voor de motor.
- Voor elke dag leuke GPS-toeren voor Garmin of TomTom.
- Assistentie voor GPS via onze specialist “ Waypoint – Leuven”.
- Een dagelijkse portie bochten, bergen en kilometers in alle vrijheid en blijheid.
Niet inbegrepen
- Brandstof voor de motor.
- Dranken en overige maaltijden
- Alle persoonlijke uitgaven.
- Parkinggelden welke de hoteleigenaar eventueel aanrekent voor bewaking van de motoren .
- Toegangsgelden tot b.v. musea , tolgelden voor bepaalde passen.
(De routes zijn zo opgemaakt dat we normaal geen wegen aandoen waarvoor een wegenvignet moet aangeschaft worden)
Verzekering
Vertrekken zonder bijstandsverzekering is ten stelligste af te raden, je weet maar nooit.
Naast een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering, die we allemaal hebben, raden wij zeker ook aan om minimaal een bijstandsverzekering af te sluiten, zowel voor persoon als voor voertuig. Heb je reeds dergelijke verzekering? Prima. Zo niet kan je deze via ons afsluiten bij Touring Verzekeringen (aan te geven bij inschrijving).
- Annulatie- en bijstandsverzekering
- Optionele annulatieverzekering : 5,4 % van de totale reissom
- Bijstandsverzekering persoon: € 3 per persoon per dag incl. dag van heen- en terugreis (+ € 3 opmaak polis)
- Bijstandsverzekering persoon + voertuig: € 7,5 per persoon per dag incl. dag van heen- en terugreis (+ € 3 opmaak polis)
- Annulatie- en bijstandsverzekering : som van bovenvermelde opties.
- De tarieven zijn deze door Touring gehanteerd in 2018 en kunnen verschillen in 2019!
Het reisprogramma
Vrijdag 13 september 2019 :Brussel – Venetië – Cortina
Vrijdag 13 september 2019 :Brussel – Venetië – Cortina
Zaterdag 14 september 2019 : Cortina – Vrsiö – Faakersee
Zaterdag 14 september 2019 : Cortina – Vrsiö – Faakersee
Langs de Passo Pura (1426 m) rijden we Slovenië binnen door het Triglaushi National Park met de Vrsiö-pas (1611 m) als hoogste punt. Een ommetje naar het bekende meer van Blet behoort tot de mogelijkheden. Overnachten doen we langs de Faakersee in Latschach–Oostenrijk.
Zondag 15 september 2019 : Faakersee – Puch–bei-Salzburg
Zondag 15 september 2019 : Faakersee – Puch–bei-Salzburg
Langs Villach rijden we richting Lienz, maar eerst nemen we rechts de Grosglockner Hochalpenstrasse (2506 m). Zesendertig maal keren en draaien, U-bochten voldoende dus. Een ommetje naar de Pasterzengletscher behoort tot de mogelijkheden. Verder langs Zell–am–See tot in de buurt van Berchtesgaden. Ongeveer 350 km op de teller dus we mogen spreken van een gevulde dag.
Maandag 16 september 2019 : Puch-bei-Salzburg – Längenfelt
Maandag 16 september 2019 : Puch-bei-Salzburg – Längenfelt
We verlaten Duitsland richting Innsbruck, dan de Brennerpas over (1370 m), via de Jaufenpas of Passo Giova (2099 m) naar de Timmelsjoch/Passo Romba (2509 m). We rijden voorbij het Motorcycle Museum. Dit kan je eventueel ook morgen tijdens de “rustdag” bezoeken.
Dinsdag 17 september 2019 : Längenfelt – Längenfelt
Dinsdag 17 september 2019 : Längenfelt – Längenfelt
Rustdag met voldoende mogelijkheden om te ontspannen in – en rond het hotel. Voor zij die wensen te rijden is er een rit naar de Silveretta Hochalpstrasse (2032 m) voorzien, weer een 34 U-bochtenweg. Terug door het Lechtal en over de Hantenjoch (1894 m).
Woensdag 18 september 2019 : Längenfelt – Cimo diPorlesso
Woensdag 18 september 2019 : Längenfelt – Cimo diPorlesso
Zwitserland rijden we tegemoet langs Landeck en Nauders. Over de Rechenpas (1504 m) –gekend van de kerk in het water – daarna de Ofenpass (2149 m) en via de Fluëlapass ( 2383 m) naar Davos. Verder langs de Malojapass (1482 m) naar het Comomeer om te eindigen in Cimo di Porlesso waar we overnachten in een hotel langs de waterkant.
Donderdag 19 september 2019 : Cimo di Porlesso – Aosta
Donderdag 19 september 2019 : Cimo di Porlesso – Aosta
Vandaag zal er niet veel kunnen ingekort worden, met andere woorden 370 km rijplezier. Door Lugano en Locarno naar de Simplonpass (2006 m) vervolgens via het mondaine Montana. We passeren nog veel meer moois in het kanton Wallis en uiteindelijk bereiken we Aosta via de Grote St-Bernardpas (2469 m).
Vrijdag 20 september 2019 : Aosta –La Sauze (Barcelonette)
Vrijdag 20 september 2019 : Aosta –La Sauze (Barcelonette)
Met in de verte zicht op de Mont Blanc rijden we Frankrijk binnen via de Kleine St-Bernard ( 2188 m). Met beklimmingen van : La Rosiere (1850m), Col deL’Iseren (2764 m) de hoogste verharde bergpas in de Alpen en Europa, Col de Mont Ceris (2083 m), Col de L’Isoard (2360 m), …, Col de Var (2109 m) hebben we vandaag meer dan voldoende hoogtemeters te verwerken.
Zaterdag 21 september 2019 : Barcelonette – Nice – Brussel
Zaterdag 21 september 2019 : Barcelonette – Nice – Brussel
Afsluiten doen we met Col de la Bonette ( 2715 m) en enkele kleinere broertjes zoals Col du Turini (1607 m), regelmatig aangedaan tijdens de Rally van Monte Carlo. Uiteindelijk rijden we via Monaco richting Nice. Hier krijgen onze motoren een wel verdiende rust na veel, zeer veel, bochten, bergen, mooie vergezichten en kilometers.
Wij nemen onze de terugvlucht naar Brussel/Zaventem en keren dan huiswaarts.